afb. Onbekend, 1977
Vast te stellen de hierna vermelde namen van straten in het uitbreidingsplan 'De Kruiskamp', zoals deze zijn aangeduid op de bij dit besluit behorende tekening no. 28551 van Gemeentewerken 's-Hertogenbosch. Gouverneurs en Commissarissen der Koningin in de Provincie Noord-Brabant: Commissaris Bosch van Drakesteinlaan, Commissaris De Quaylaan, Commissaris Van Rijckevorselsingel, Commissaris Van Voorst tot Voorstlaan, Gouverneur Borretstraat, Gouverneur Holvoetstraat, Gouverneur Hultmanstraat, Gouverneur Van den Bogaerdesingel, Gouverneur Van der Fossestraat, Gouverneur Van Vredenburchstraat. |
In het westelijk stadsdeel bevinden zich een aantal straatnemen, die de langste van 's-Hertogenbosch zijn. Het zijn de straten die genoemd zijn naar de commissarissen van de Koning of Koningin in de provincie Noord-Brabant. Zeker niet de korste daarbij is de 'Commissaris Bosch van Drakensteinlaan'. Op 2 oktober 1856 trad jhr. mr. P.J. Bosch van Drakenstein in functie als commissaris des Konings in Noord-Brabant. Hij was toen pas 31 jaar oud. Bijna veertig jaar lang zou hij de hoogste rijksambtenaar in de provincie zijn: tot 25 mei 1894.
Noord-Brabant kreeg in de regeringsperiode van Bosch van Drakenstein te maken met een grote industralisatie. De wollenstoffenfabricage in Tilburg en de linnenweverijen in Eindhoven en Helmond breidden zich sterk uit. De leerlooierijen en schoenfabricage in De Langstraat en Dongen kwam op. Sigarenfabrieken in de Kempen rond Eindhoven, suikerfabrieken verschenen in westelijk Brabant.
De gebroeders Jurgens begonnen in 1871 in Oss de fabricage van kunstboter (margarine), terwijl in dezelfde gemeente de stoomvarkensslagerij van Zwanenburg werd opgericht. Philips kwam naar Eindhoven en 's-Hertogenbosch telde verschillende machinefabrieken. Omstreeks 1900 was 36% van de Brabantse beroepsbevolking werkzaam in de industrie.
De provincie stimuleerde deze industrieën niet; dat werd overgelaten aan het particuliere initiatief. De provincie zorgde wel voor een betere infrastructuur. Onder Bosch van Drakenstein werd het Brabantse wegennet sterk verbeterd, de tollen op de provinciale wegen werden afgeschaft. De hoofdstructuur van het spoorwegennet werd vastgelegd.
Met de landbouw ging het in de 19e eeuw slechter in Brabant. Door het goedkope Amerikaanse graan brak er een crisis uit. Tienduizenden trokken weg, onder andere naar Rotterdam: de stad met zijn groeiende industrie- en havencomplexen.
In 's-Hertogenbosch sluit de gemeente als gevolg van deze landbouwcrisis de stedelijke korenbeurs. Zij stimuleert de Meierijse boeren om aan veeteelt te gaan doen. De in deze periode opgerichte veemarkt is het begin van het huidige Bossche veemarktcomplex.
Vóór de commissaris overleed waren zijn vrouw en twee dochtertjes hem al voorgegaan. Als een herinnering aan hen liet hij een monument vervaardigen: de Draak, vóór het station.
|
1986 |
Henny MolhuysenStraat en naam : Commissaris Bosch van DrakensteinlaanBrabants Dagblad woensdag 26 februari 1986 (foto) |
5224 CK 1..27 5224 CL 29..53 5224 CK 2..28